مهدی دلبند

مهدی دلبند

نویسندگان

صحیفه امام(ره)

17/7/1341

تلگراف:به محمد رضا پهلوی،هشدار در مورد تصویب نامه انجمن های ایالتی و ولایتیصحیفه امام

امام در این تلگراف شاه را با لفظ«حضور مبارک اعلیحضرت همایونی»خطاب می کند و نگرانی علما و مردم را از مفاد«لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی»به شاه اعلام می کند.امام به شاه یادآور می شود که «صلاح مملکت در حفظ احکام دین مبین اسلام و آرامش قلوب است».

امام از شاه می خواهد تا«مطالبی را که مخالف دیانت مقدسه و مذهب رسمی مملکت است از برنامه های دولتی و حزبی حذف نمایند تا موجب دعاگویی ملت مسمان شود»

28/7/1341

تلگراف:هشدار به نخست وزیر(اسدالله علم) در مورد تصویب نامه انجمن های ایالتی و لایتی

پس از تلگراف امام به شاه و ارجاع آن به دولت،امام در تلگرافی هشدارآمیز مواردی را به علم یادآور می شود

1.امام(ره)در مورد تصویب قوانین مخالف شرع مقدس اسلام به علم هشدار می دهد.اصلی ترین بهانه نیز«الغای شرط اسلام در انتخاب کننده و انتخاب شونده »و«تبدیل قسم به قرآن به کتاب آسمانی»است.

2.امام اجرای صحیح قانون اساسی را یادآور می شود.امام پایبندی خود را به قانون مملکت نشان می دهد.در قانون اساسی قید شده است«قوانین نباید مخالف قوانین محکم اسلام باشد که تشخیص این امر محول به علمای اعلام و مراجع فتوا است.(همان کارکردی که برای شورای نگهبان است)

3.امام مدام از رعایت قانون سخن می گوید و عدم رعایت قانون را«خطر بزرگی برای اسلام و استقلال»می داند.

4.امام(ره) علم را نخست وزیر ایران و اعلیحضرت را شاه ایران خطاب می کند.یعنی امام برای حفظ کیان سیاسی مملکت-هرچند حکومت پهلوی باشد-در برابر بیگانگان و دشمنان حرمت قائل است.

موافقین ۱ مخالفین ۰ 14/07/15
مهدی دلبند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی