مهدی دلبند

مهدی دلبند

نویسندگان

۱ مطلب در ژوئن ۲۰۱۲ ثبت شده است

اگر موجودیت امروز غرب را به مثابه یک تمدن بگیریم آنگاه روح حاکم بر این جسم را باید فرهنگ موجود غرب دانست.ماهیت فرهنگ غرب نیز عبارت است از زدودن قداست و ارزش از هر آنچه هست و نظر کردن به هر آنچه هست با عینک مادیت.واین خود محکم ترین ارزش و تقدس غرب است.این قداست زدایی ابتدا از ذهنیت شروع می شود و سپس عینیت می یابد.آنگاه که تعلق بشر به ماوراء ماده بریده می شود و ذهن خالی از داوری می شود،و آنگاه که  تفکر عریان شده و به تعقل خودبنیاد محدود می شود و همه چیز برای انسان مباح می شود ،نقطه شروع تمدن غرب است.از این جا به بعد مصالح نظامی ریخته می شود که در میان کف و سقفی کوتاه گرفتار می آید .روح فرهنگ در جسد تمدن دمیده می شود.این جسم را خدای خودساخته یعنی بشر غربی از روح خودش یعنی عقلانیت خودبنیاد فارغ از مبدأ و معاد در آن دمیده است.خالق و مدبر هستی را وداع گفته و  آن را منزوی کرده و خود خدای خود شده است.

آنچه به نام تمدن،تکنولوژی و علم می شناسیم ریسمان هایی است که بشر بدان ها تمسک جسته تا در عصر بی خدایی مأمنی برای خود بیابد.

آدمیان غربی در بیابان برهوت هویت سرگشته اند.در این تمدن بی سر و ته گم گشته اند.کشش های فطری را نمی توانند خاموش کنند اما دل به لذات خوش کرده اند و سرگرم خویش اند.

همه این حرف ها را می توان در قالب این دو واژه گنجاند.«اومانیسم» و«لیبرالیسم»

اومانیسم همان طغیان علیه خداست و لیبرالیسم زدودن تقدس است.و این دو گفتار و کردار و پندار غربیان است.ارزش یعنی داشتن سود و لذت بیشتر.

در علم اخلاق می خوانیم که  شیطان ما را وسوسه می کند تا در مقابل خدا سر تعظیم فرود نیاوریم و فرمان های خداوند را اجرا نکنیم.وآنچه را خود تشخیص می دهیم انجام دهیم.رذایل همه مربوط به شیطان است.او که خود اول بار در برابر فرمان خداوند ایستاد ما را نیز در برابر خالقمان می شوراند .هنگامی که انسان احساس می کند می تواند از دستور خدا سرپیچی کند و خودش خدای خودش باشد.این سرپیچی و عصیان را در عمل هم نشان می دهد .همه چیز را در نسبت با خود تعریف می کند.هرچیزی که اختراع و اکتشاف می کند برای هرچه بیشتر لذت بردن است.وشیطان کاری جز این ندارد که به انسان بقبولاند که در معصیت لذت بیشتذی است.

با این تفسیر می توان تمدن مادی را شیطانی نامید.

اما خداوند خود می فرماید کید شیطان ضعیف است و شیطان هیچگاه نمی تواند بر آدمیان و اجتماع بشر سیطره کامل بیابد.

چرا که اگر چنین شود دیگر فلسه خلقت و عبودیت بی معناست.پس می توان گفت تمدن مادی امروز هم نمی تواند مطلقا جهان و آدمیان را تسخیر کند و آنچنان که شیطان روزی نابود خواهد شد ،این تمدن نیز روزی-که آن روز به زودی فرامی رسد-نابود خواهدشد و تمدن خداوندی بر گیتی  حاکم خواهد شد.

با این وصف ما-یعنی مسلمانان و مومنان به عبودیت الله-  باید با شیطان نبرد کنیم و پرچم فتح و ظفر را در جهاد اکبر و جهاد اصغر بر قله ها به اهتزاز درآوریم.

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ 20 June 12 ، 05:08
مهدی دلبند